Foto: cuni.cz
Diplomová práce - Zuzana Schirlová
Katedra sociální a klinické farmacie
Diplomová práce: Reklama na doplňky stravy a OTC (volně prodejné léčivé přípravky) v tištěných periodicích pro laickou veřejnost z pohledu medicíny založené na důkazu
Autor: Zuzana Schirlová
Vedoucí: PharmDr. Petra Matoulková, Ph.D., navrhuje hodnocení 1
Oponent: Mgr. Josef Malý, navrhuje hodnocení 1
Obhájeno: 2014, hodnocení 1, Prof. RNDr. Jiří Vlček, CSc., vedoucí katedry
https://is.cuni.cz/webapps/zzp/detail/115897/
keywords: homeopatické přípravky, homeopatie v léčbě kašle, homeopatické léky, homeopatický sirup
Anotace:
Reklamy jsou důležitým sdělovacím prostředkem pro širokou veřejnost. Velmi často se v literatuře diskutuje obsahová kvalita farmaceutických reklamních sdělení. METODIKA: Cílem studie bylo zhodnotit dostupné vědecké doklady pro potenciální zdravotní tvrzení, která byla uvedená v reklamách na doplňky stravy a OTC (volně prodejné léčivé přípravky) publikované v období září 2012 do června 2013 v nejčtenějších časopisech životního stylu pro ženy. Opodstatněnost zdravotních tvrzení byla srovnávána s dostupnými vědeckými doklady, které byly vyhledávány zejména za využití databáze Pubmed (hlavně metaanalýzy, randomizované klinické studie). Další informace byly hledány v databázích Scholar Google, Natural Medicines Comprehensive Database (Consumer version) a Micromedex. Byla použita různá klíčová slova a jejich vhodné kombinace k získání relevantních informací. Následně byla zpracována frekvenční analýza k vyjádření počtu výskytů konkrétních reklam. VÝSLEDKY: Celkem bylo nalezeno 260 reklam na OTC léky a doplňky stravy publikovaných v analyzovaných časopisech. V souladu s prevalencí doplňků stravy mezi inzerovanými produkty (n = 102; 80 %) většina reklam propagovala tuto kategorii (n = 194; 75 %). Celkem 26 OTC léků (20 %) bylo inzerováno v rámci 66 reklam (představující 25 % všech analyzovaných reklam). Doklady byly hledány pro 6 OTC léků a 6 doplňků stravy. ZÁVĚR: Některá potenciální zdravotní tvrzení, která se vyskytla v analyzovaných reklamních sděleních týkajících se OTC nebo doplňků stravy, se opírala o výsledky klinického výzkumu (většinou se však jedná o malé studie, ve kterých nelze vyloučit riziko zkreslení výsledků). Pro ostatní potenciální zdravotní tvrzení nebyly nalezeny relevantní doklady, případně klinický výzkum tyto účinky nepotvrdil.