Pseudovědy

R. P. Feynman: "Věda je dlouhou historií školení o tom, jak si přestat lhát do kapsy."

preview

Foto: cuni.cz

Diplomová práce - Zuzana Schirlová

Katedra sociální a klinické farmacie

Diplomová práce: Reklama na doplňky stravy a OTC (volně prodejné léčivé přípravky) v tištěných periodicích pro laickou veřejnost z pohledu medicíny založené na důkazu

Autor: Zuzana Schirlová

Vedoucí: PharmDr. Petra Matoulková, Ph.D., navrhuje hodnocení 1

Oponent: Mgr. Josef Malý, navrhuje hodnocení 1

Obhájeno: 2014, hodnocení 1,  Prof. RNDr. Jiří Vlček, CSc., vedoucí katedry

https://is.cuni.cz/webapps/zzp/detail/115897/

keywords: homeopatické přípravky, homeopatie v léčbě kašle, homeopatické léky, homeopatický sirup

Anotace:

Reklamy jsou důležitým sdělovacím prostředkem pro širokou veřejnost. Velmi často se v literatuře diskutuje obsahová kvalita farmaceutických reklamních sdělení. METODIKA: Cílem studie bylo zhodnotit dostupné vědecké doklady pro potenciální zdravotní tvrzení, která byla uvedená v reklamách na doplňky stravy a OTC (volně prodejné léčivé přípravky) publikované v období září 2012 do června 2013 v nejčtenějších časopisech životního stylu pro ženy. Opodstatněnost zdravotních tvrzení byla srovnávána s dostupnými vědeckými doklady, které byly vyhledávány zejména za využití databáze Pubmed (hlavně metaanalýzy, randomizované klinické studie). Další informace byly hledány v databázích Scholar Google, Natural Medicines Comprehensive Database (Consumer version) a Micromedex. Byla použita různá klíčová slova a jejich vhodné kombinace k získání relevantních informací. Následně byla zpracována frekvenční analýza k vyjádření počtu výskytů konkrétních reklam. VÝSLEDKY: Celkem bylo nalezeno 260 reklam na OTC léky a doplňky stravy publikovaných v analyzovaných časopisech. V souladu s prevalencí doplňků stravy mezi inzerovanými produkty (n = 102; 80 %) většina reklam propagovala tuto kategorii (n = 194; 75 %). Celkem 26 OTC léků (20 %) bylo inzerováno v rámci 66 reklam (představující 25 % všech analyzovaných reklam). Doklady byly hledány pro 6 OTC léků a 6 doplňků stravy. ZÁVĚR: Některá potenciální zdravotní tvrzení, která se vyskytla v analyzovaných reklamních sděleních týkajících se OTC nebo doplňků stravy, se opírala o výsledky klinického výzkumu (většinou se však jedná o malé studie, ve kterých nelze vyloučit riziko zkreslení výsledků). Pro ostatní potenciální zdravotní tvrzení nebyly nalezeny relevantní doklady, případně klinický výzkum tyto účinky nepotvrdil.